Hvorfor løbe?

Løb er en livsstil, men sådan behøver det ikke være for alle. Nogle løber for at tabe sig, andre ønsker at forbedre deres kondition eller almene sundhedstilstand. Men fælles for alle der løber er at det giver øget velvære og energi.

Og så er der dem, som har et mere veldefineret mål som for eksempel at kunne gennemføre 5 km, 10 km eller måske drømmen om et halv- eller helmaraton.

Løb er absolut en af de bedste og mest effektive motionsformer, hvis du ønsker at forbedre din kondition og sundhed. Når de store benmuskler skal bære dig, kræver det en del ilt. Det kræver, at der pumpes mere blod rundt i kroppen. Fordi hjertet skal arbejde hårdt, stiller løb krav til din kondition.

loeb1
loeb2

Allerede efter få ganges træning, kan du heldigvis mærke, at det er blevet nemmere at løbe, og det er netop fordi din kondition er blevet bedre. Hvis dit mål at tabe dig, har du valgt den helt rigtige motionsform, man forbrænder nemlig en del fedt, når man løber.

Løb kan virke meget afstressende. Du kan få klaret tankerne, uden nogen forstyrrer dig og du kan nyde et personligt pusterum. Mentalt kan løb virke som en ventil for negative tanker.

Når man løber, kæmper man med sig selv. Man kan have tendens til at sammenligne sin præstation med tidligere resultater, og prøver at løbe hurtigere end sidste gang. Det kan selvfølgelig også være motiverende at træne for at blive bedre til næste konkurrence.

Efter dagens træning og den friske luft, sover du meget bedre. Dit stressniveau falder, du får mere energi og bliver gladere for dig selv. Løbe giver dig kort sagt større velvære både mentalt og fysisk.

Løbetræning

Grenaa Motionsløbeklub har fået tilknyttet en cheftræner. Alle der har lyst at bidrage med en løbetrænergerning/ et fartholderjob, eller som bare har lyst til at høre hvad det nye tiltag kan bidrage med, er velkommen til at deltage i møde med den nye cheftræner Fie mandag den 9. marts 2015 kl. 18.00 i GIC.

Gode råd ved løbetræning

  • Husk ikke at spise for tæt på træning. (2. timer)
  • Drik rigeligt med væske inden træning. (vand)
  • Brug kun gode sko der passer til dine fødder. (løbesko)
  • Når det er mørkt – brug reflexvest.
  • Påklædning, lag på lag tøj.
  • Overhold færdselsreglerne!
  • Når du er med løbeskolen – respekter trænerne.
  • 1 dags pause mellem hvert træningspas (restitutionstid)
  • Du bør højst forøge distancen eller hastigheden med 10% om ugen.
traening_1